Osoba, która prowadzi własną działalność gospodarczą zobowiązana jest do ponoszenia pewnych comiesięcznych zobowiązań finansowych. Należy do nich opłacanie składek ZUS – zarówno za siebie, jak i za pracowników, opłacanie podatku dochodowego – za siebie i za pracowników, oraz opłacanie podatku VAT.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Obciążenia wynikające z uiszczania obowiązków wobec ZUS nie są dla wszystkich jednakowe. Nowo-zarejestrowany przedsiębiorca, może płacić mniejsze składki ZUS przez pierwsze 24 kalendarzowe miesiące od momentu rozpoczęcia swojej działalności (prowadzonej po raz pierwszy). Przepisy mówią, iż taki przedsiębiorca może opłacać składki na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej przez siebie kwoty, nie niższej jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Podatek dochodowy
Wysokość podatku dochodowego w przypadku firm, które rozliczają się na podstawie KPiR, zależna jest od uzyskanego dochodu.
Podstawa obliczenia podatku w złotych: | Podatek wynosi: |
---|---|
do 85.528 | 18% – 556 zł 02 gr (kwota zmniejszająca podatek) |
ponad 85.528 | 14839 zł 02 gr + 32% nadwyżki ponad 85.528 zł |
Podatek liniowy
Stawka podatku liniowego w 2011 roku wynosi 19% od osiągniętego dochodu.
Podatek VAT
Przedsiębiorcy będący jednocześnie płatnikami podatku VAT, zobowiązani są do zapłacenia różnicy pomiędzy podatkiem wynikającym z ewidencji sprzedaży VAT a podatkiem VAT z faktur kosztowych.
Posted in: FAQ