Prowadzisz firmę? Sprawdź co załatwisz w sieci

Prowadzisz firmę? Sprawdź co załatwisz w sieci

Jakie sprawy może załatwić za pomocą sieci przedsiębiorca, który już prowadzi własny biznes? Jakie druki są tam dostępne? Co na pewno uda się zrobić, a co wymaga, by osobiście pofatygować się do urzędu? Sprawdźmy.

Zakładamy firmę przez internet wypełniając formularz CEIDG-1 dostępny na różnych stronach, nie tylko rządowych. To Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej stworzona przez Ministerstwo Gospodarki.

Informacje z tego formularza są przekazywane elektronicznie do: GUS – urząd nada numer REGON, ZUS – by ubezpieczyciel mógł stworzyć dokument zgłoszeniowy płatnika składek (ZUS ZFA) oraz Ministerstwa Finansów – w celu przyznania numeru NIP. Dane są też weryfikowane przez odpowiednie rejestry, m. in. Krajowy Rejestr Karny i PESEL.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system, który pomoże przedsiębiorcy przejść przez sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Aby móc z niego skorzystać, musimy założyć konto na tej platformie. Najprostszym narzędziem w serwisie ePUAP jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) – z niej bowiem wyślemy elektroniczne pisma do urzędów. Usługa taka jest darmowa. By autoryzować elektroniczny formularz można skorzystać zarówno z podpisu elektronicznego, jak i z bezpłatnego Profilu Zaufanego, który został udostępniony na rządowym profilu ePUAP (też za darmo), skąd skomunikujemy się z urzędami, np. skarbowym czy ZUS. Należy pamiętać, że mimo rozwiązań technicznych, początkujący przedsiębiorca musi iść do urzędu skarbowego (w przypadku, gdy chcemy zarejestrować kasę fiskalną lub być podatnikiem VAT – red.) oraz ZUS.

Profil zaufany zakładamy na stronie epuap.gov.pl, gdy np. nie posiadamy podpisu elektronicznego. Musimy wypełnić dostępny na niej wniosek o założeniu tego profilu. Profil zaufany jest potwierdzaniem naszej tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Jest tak samo ważny, jak zwykły podpis. Profil jest bezpłatny, w przeciwieństwie do kwalifikowanego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem. Traci on ważność tak samo, jak podpis elektroniczny, czyli po trzech latach, potem można go przedłużyć.

Od 19 lat IFIRMA SA dostarcza narzędzia pomocne w prowadzeniu własnego biznesu. Mała księgowość jest prosta w obsłudze jak nigdy dotąd. Dzięki nam założysz firmę korzystając z interaktywnego wniosku CEIDG-1, wyszukasz odpowiednie kody PKD, a nasz program do faktur, pozwoli bezpłatnie wystawiać faktury. Możesz też skorzystać z aplikacji, dzięki której rozliczysz swój PIT.

Używamy plików cookie do personalizacji treści i reklam, zapewnienia funkcji mediów społecznościowych i analizy ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej strony naszym partnerom reklamowym. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close