Jakie sprawy może załatwić za pomocą sieci przedsiębiorca, który już prowadzi własny biznes? Jakie druki są tam dostępne? Co na pewno uda się zrobić, a co wymaga, by osobiście pofatygować się do urzędu? Sprawdźmy.
Zakładamy firmę przez internet wypełniając formularz CEIDG-1 dostępny na różnych stronach, nie tylko rządowych. To Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej stworzona przez Ministerstwo Gospodarki.
Informacje z tego formularza są przekazywane elektronicznie do: GUS – urząd nada numer REGON, ZUS – by ubezpieczyciel mógł stworzyć dokument zgłoszeniowy płatnika składek (ZUS ZFA) oraz Ministerstwa Finansów – w celu przyznania numeru NIP. Dane są też weryfikowane przez odpowiednie rejestry, m. in. Krajowy Rejestr Karny i PESEL.
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system, który pomoże przedsiębiorcy przejść przez sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Aby móc z niego skorzystać, musimy założyć konto na tej platformie. Najprostszym narzędziem w serwisie ePUAP jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) – z niej bowiem wyślemy elektroniczne pisma do urzędów. Usługa taka jest darmowa. By autoryzować elektroniczny formularz można skorzystać zarówno z podpisu elektronicznego, jak i z bezpłatnego Profilu Zaufanego, który został udostępniony na rządowym profilu ePUAP (też za darmo), skąd skomunikujemy się z urzędami, np. skarbowym czy ZUS. Należy pamiętać, że mimo rozwiązań technicznych, początkujący przedsiębiorca musi iść do urzędu skarbowego (w przypadku, gdy chcemy zarejestrować kasę fiskalną lub być podatnikiem VAT – red.) oraz ZUS.
Profil zaufany zakładamy na stronie epuap.gov.pl, gdy np. nie posiadamy podpisu elektronicznego. Musimy wypełnić dostępny na niej wniosek o założeniu tego profilu. Profil zaufany jest potwierdzaniem naszej tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Jest tak samo ważny, jak zwykły podpis. Profil jest bezpłatny, w przeciwieństwie do kwalifikowanego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem. Traci on ważność tak samo, jak podpis elektroniczny, czyli po trzech latach, potem można go przedłużyć.