Wszelkie wpisy z Ewidencji Działalności Gospodarczej gminy przeniosły do CEIDG do końca grudnia 2011 r. Od 1 lipca 2011 r. obowiązują także istotne zmiany dla przedsiębiorców planujących zawiesić działalność gospodarczą. Zmiany te wprowadziła ustawa z 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw.
CEIDG to nic innego jak scentralizowana ewidencja działalności gospodarczej prowadzona kiedyś lokalnie przez gminy. Zasady funkcjonowania CEIDG regulują przepisy rozdziału 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Główne zadania CEIDG:
• ewidencjonowanie – prowadzenie spisu – przedsiębiorców oraz ich firm,
• udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie,
• zapewnienie dostępu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego,
• umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.
Zarejestrowanie przedsiębiorcy w CEIDG wiąże się z wymiernymi korzyściami dla niego. Dla przykładu, organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG.
Do 31 grudnia 2011 r. organem ewidencyjnym w zakresie wpisów nieprzeniesionych do CEIDG pozostawał wójt, burmistrz albo prezydent miasta.